Friday, January 31, 2014

Jaga hati orang tu satu keperluan ke?

Assalamualaikum…..hai readers…

Setiap manusia kat atas muka bumi Allah ni for sure lah punya perangai yang lain-lain….ada yang jenis backstaber,ada yang baik bagai nak rak,ada yang jahat tahap firaun,ada yang suka sakitkan dan hancurkan hati orang and ada yang TERLALU nak jaga hati orang….

Orang yang jenis terlalu nak jaga hati orang ni bagi aku,dia rela orang buat apa-apa kat dia…sampaikan jadi kuli batak orang pon sanggup,as long as orang lain tu tak terasa hati dengan dia…dia sanggup terluka asalkan orang lain tu bahagia..bak kata Hafiz yang menang AJL baru-baru ni,bahagiamu deritaku…

Aku pon termasuk dalam golongan  tu(bukan nak puji diri sendiri lah!)…Perasaan terlalu nak jaga hati orang ni sebenarnya sangat seksa tau…pedih yang amat perit hingga menusuk kalbu jantungku….

Aku tak sedar bila perasaan ni mula bersarang dalam lubuk hatiku…dulu,zaman tok kaduk bersekolah dulu,kalau kawan-kawan aku suruh aku buat apa-apa,tanpa bantahan aku pon dengan naïf lagi noobnye pon buat lah mende-mende tu…tapi at the same time,jiwaku memberontak…ye la,kalau nak suruh aku tolong diorang,let say tolong diorang stapler handout keje rumah takpe la..aku boleh terima…ni tak,suruh aku buat mende-mende yang diorang sebenarnya boleh buat tapi diorang yang kononya malas tahap puaka..suh aku buat mende yang remeh-temeh..buat aku macam kuli batak dia….and aku tak tahu lah bakpe(kenapa) ku terima,walau sakit hati bak kata repvblik…aku tak tahu kenapa aku ni bodoh sangat buat apa yang diorang suruh..kenapalah aku rela bekkok(bengkek,sakit hati) daripada tak buat mende yang diorang suruh tu….

Kadang-kadang aku rasa dah taknak dah terlalu jaga perasaan diorang…lantak  kau la kau nak sakit hati,nak bengkek sekali pon,ape aku peduli…kalau boleh aku nak je lafazkan kalimah keramat tu..uhuk(sebak,kononye la)..Tapi aku ni mudah sangat cair(macam kena goda) bila diorang suruh aku buat itu buat ini…

 Tak cukup dengan tu kalau ada kawan aku tu duduk kat tempat yang tak best,mula la diorang merayu nak ambik tempat aku….so aku dengan hati yang sepenuhnya tak rela terpaksa le lepaskan tempat tu…aku pon macam..macam,ah nak bagi ke tak?nak bagi ke tak...kalau tak bagi kesian pulak...em...bagi je la.….nak wat macam mana…aku ni kan orang yang baik…hati sesuci minyak masak seri murni….jiwa sebersih vanish…tu la aku amat-amat ‘berbesar hati’nak tolong depa tuh…

“Alah,tak teruk mana pon diorang buli ko,ko je yang melalak tak tentu pasal....yang ko pegi buat tuh sapr suruh",mungkin mende ni yang korang kata bila baca entri ni…tapi ye la,aku memang takleh nak terima apa yang diorang buat tu…buat aku macam kuli batak diorang..sakit tau..forteen kata,di jiwaku sengsara…mentang-mentanglah aku tak berani nak lawan diorang,aku tak berani nak back up diri sendiri…diorang perlakukakn ku sesuka hati diorang je…

Tapi kalau ngan adik aku takpe pulak...peduli apa aku,kau nak kecik hati pon,macam tu la kalau aku ngan adik aku…memang  zalim tahap maut….ngeeee XD

Dengan kawan-kawan,aku tak berani nak pertahankan hak aku sendiri..hak kebebasan bersuara,kononnye…hak untuk mepertahankan hak…”Izzue,kau cakap ape ni? -.-“…

Kalau korang baca entri sebelum-sebelum ni aku ada mention yang aku selalu paranoid kalau nak wat something kat public…takot orang pkir apa pulak…takut orang terasa hati la…huhhhhhhh….

Those korang yang suka perintah orang seenaknya kalian,khususnya golongan yang macam aku,tolonglah…tunjukkanlah skit yang korang tu punye hati nurani…pleaselah,mende yang korang boleh buat sendiri tu korang buatlah..
dakyoh gok suruh orang sokmo(takyah lah selalu nak suruh orang lain buatkan…huh,pening kepala aku nak translate bahasa teganu ke bahasa KL)…rajin-rajinkalah diri anda..diorang(orang yang korang suruh tu) pon manusia gak… ade perasaan gak…jangan mentang-mentang diorang tak berani nak lawan korang,korang buli sesuka hati korang je…..
korang tak berhak nak buat diorang macam korang tu tuan diorang…gane-gane pon(walau camne pon) diorang tu pon manusia gak,kawan korang sendiri gak…se-tak-hensem mana pon diorang,se-tak-bijak  mane pon diorang,se-tak-gojes,se-naif,se-nerd,se-skema,se-geek,se-noob,se-innocent macam mane pon diorang…korang tak patut buat macam tu kat diorang…tolong reti base sket(tolong reti bahasa skit),hargai la skit diorang…
  
Bagi orang yang senasib,seperangai macam aku,tolonglah jangan jaga sangat hati diorang tu…jangan terlalu ikutkan apa yang diorang suruh tu…korang pikir la duatigakali dulu sebelum buat mende tu..if they ask you for your help because the’re really need it,then tolong je la,tapi kalau diorang mintak korang tolong wat something just sebab diorang malas,JANGAN BUAT...jangan bagi peluang sikit pon  kat diorang peralatkan korang sesuka hati je..ingat korang bukannya hamba,bukannya kuli batak diorang…jangan sibuk sangat nak jaga hati diorang tapi hati korang tak terjaga...

  Ok then,stop….puas hati aku..hahahahaha(ketawa jahat lagi zalim lagi kejam)…abis keluar segala ledakan larva sakit hatiku…aku nak tulis entri nip on berkira-kira gak takut orang terasa hati pulak…suka hati korang la kalau korang rasa muak,loya,luga,nak muntah,segala mak nenek korang rasa…aku tak peduli pon..yang penting aku taknak perap lama-lama perasaan ni dalam hati aku…tak pasal-pasal aku jadi pendendam pulak…..

 Kepada yang terasa,aku mintak maaf sangat-sangat  sebab selama ni memang aku tak pernah suka jadi kuli batak korang…pasni korang cari la orang lain yang relakan jiwanya untuk jadi hamba abdi korang…segala salah korang tu aku dah maafkan,walaupun masihku ingat segala yang pernah kita lalui bersama...it's very easy to forgive,but,its really hard to forget...


Ok,assalamualaikum

No comments:

Post a Comment

Orang yang baik yang ikhlas lagi baik hati bercakap